Malaysia Web Hosting

Monday, May 2, 2011

Tips Merancang Cuti Anda ( Cuti Hujung Minggu dan Cuti Kelepasan Am Jangka Pendek)

'theFLAME : The PhotoBlogger : Image By Elly Salleh - 2011©

Negara ini dilumrahkan cuti yang pelbagai. Cuti Sabtu, Cuti Ahad, Cuti Peristiwa, Cuti Hari Raya Korban, Cuti Hari Raya Puasa, Cuti Tahun Baru, cuti itu dan cuti ini yang rasanya tak terbilang dengan jari.

Namun, terfikirkah kita untuk menghalusi penggunaannya?
-----o0o-----
Mencanang erti percutian, saya terfikir tentang apa yang saya lakukan setiap penghujung minggu (Hari Sabtu dan Ahad) dan cuti-cuti am se 'Malaysia'.
Cuti-cuti Penghujung Minggu (Sabtu).
Kebiasaannya,
  • 7:00 pagi - 9:30 pagi : (Beriadah) berbasikal dengan anak kedua dan isteri saya Elly Salleh paling kurang pun 20 km merentasi hutan, bukit, jalan-jalan berpasir, batu-batu, akar-akar kayu yang kadang kala basah, lopak, jalan becak dan berlumpur serta sungai-sungai kecil.
  • 9.35 pagi - 10:30 pagi : (Selepas Mandi) saya bersarapan bersama keluarga di Anjung Keluarga sambil menghirup udara segar hutan Guthrie.
  • 10:40 pagi - 11:00 pagi : Bersiap ke Pejabat Pelanggan (Kalau ada panggilan kerja sambilan yang perlu disiapkan, kalau tak ada saya lebih suka melayan kerenah sikecil yang banyak cakap sambil melayani cerita terkini kartun kegemaranya biasalah "Naruto : Shippuden" sampai tengah hari.)
  • 11:00 pagi - 11:30 tgh : Perjalanan ke Pejabat Pelanggan (yang berada di sekitar Shah Alam, Kelang, Puchong dan Kuala Lumpur).
  • 11:30 tgh - 2:00 ptg : Menyiapkan kerja-kerja Pelanggan untuk jangka masa 2 jam. (Kena siapkan cepat, jangan banyak cakap sangat, pasal masa itu duit. Panjang Masa nanti rugi. Yang PENTING : Jangan Lupa Solat dan Makan Tengah Hari) 
  • 2.00 ptg - 3:30 ptg : Masa Tambahan, sekiranya diperlukan oleh Pelanggan. (Duit tu, elok juga kalau amik. Plus sapa nak bagi kan!!!!!!).
  • 3:30 ptg - 4:30 ptg : Masa ni, saya lebih suka balik jerk ke rumah dari pejabat Pelanggan.
  • 4:30 ptg - 6:30 ptg : (Lepas Solat dan Ngeteh) Layan "Freeride" kat bukit di hujung perumahan tempat saya tinggal. Biasanya, bawa Emran Hakim (anak kedua), sambil tunjuk dan ajar teknik-teknik tertentu bagi dia mudah melayan sukan lasak ni suatu hari nanti.
  • 6:35 ptg - 7:30 mlm : Bersihkan basikal, Mandi, Solat dan Makan Malam bersama keluarga.
  • 7:35 mlm - 8:00 mlm : Layan kerenah keluarga dan merancang hari esok.
  • 8:00 mlm - 10:00 mlm : Layan MAC dan Internet. (Dalam My Work Space : Photo Editing dan Blogging).
  • 10:00 mlm - 12:00 mlm : Layan cerita TV kalau ada cerita-cerita menarik.
  • 12:05 mlm hingga esok : masa untuk tidur dan rehat. 
(Kalau tiada panggilan Pelanggan) 
  • 2:00 ptg - 4:30 ptg : (Lepas Makan Tengahari dan Solat) Hantar dan temankan anak-anak ke Latihan Seni Bela Diri.
  • 4:30 ptg dan seterusnya : adalah seperti biasa mengikut jadual harian. 
-----o0o-----
Cuti-cuti Penghujung Minggu (Ahad).
Bagi Cuti Hari Ahad, saya lebih suka :-
  • 7:30 pagi - 8:30 pagi : Bersarapan bersama keluarga di Warung Kegemaran Ramai, Warung Pak Shariff, Kg Melayu Seri Kundang, Ke Pasar Tani (Itu untuk isteri sayalah dengan Bibik dan Anak-anak), saya pulak layan kamera merentasi Pasar Tani mencari sentuhan-sentuhan cabuk untuk kepuasan diri. (Al maklumlah saya, bukannya hebat banget macam nama-nama terkenal kawan-kawan saya)
  • 8:35 pagi - 10:30 pagi : Kemas my work space. (Kawasan Larangan Untuk Orang Luar.  Di sininlah segalanya, studio kecik, office, dan perpustakaan rumah. Kawasan ni adalah KAWASAN LARANGAN MEROKOK.  Okey.) Atau, Bersihkan/Kemaskan Rumah.
  • 10:40 pagi - 4:00 ptg : Jalan-Jalan Cari Pasal (Window Shopping) bersama keluarga. (Kat Selangor dan Kualau Lumpur ni banyak tempat nak dituju.  Dan kadang-kala sampai keluar Kuala Lumpur dan Selangor daaaaaaaa.) Kalau awal bulan, masa ni saya suka beli barang dapor dan keperluan.
  • 4:00 ptg - 5:30 ptg : My favorite hour untuk balik jerk ke rumah dari apa-apa aktiviti.
  • 5:30 ptg - 7:00 mlm : Ngeteh bersama keluarga, Cuci (selepas isi minyak) Kereta yang 2 tu (Cuci dan Vacum sekali) dan servis basikal (Bagi minyak sikit dan bersihkan kotoran, almaklumlah next week kena pakai lagi).
  • 7:00 mlm - 7:30 mlm : Mandi, Solat dan Makan Malam bersama keluarga.
  • 7:35 mlm - 8:00 mlm : Layan kerenah keluarga dan merancang kerja-kerja untuk minggu berikutnya.
  • 8:00 mlm - 10:00 mlm : Layan MAC dan Internet. (Dalam My Work Space.)
  • 10:00 mlm - 12:00 mlm : Layan cerita TV kalau ada cerita-cerita menarik.
  • 12:05 mlm hingga 5:30 pagi : Masa untuk rehat dan perlu tidur.
(Kalau ada Panggilan Untuk Event/Riadah Berkumpulan)
  • 7:30 pagi - 8:30 pagi : Akan bertolak ke destinasi pertemuan selepas Sarapan Pagi Ringkas bersama keluarga.
  • 8:40 pagi - 9:00 pagi : Senaman ringan sebelum aktiviti.
  • 9:00 pagi - 1:30 ptg : Aktiviti Kumpulan
  • 1:30 ptg - 2:00 ptg : Balik ke rumah, Mandi, Solat dan Makan tengahari.
  • 2:00 ptg - 4:00 ptg : Rehat (Kalau tak ada program permintaan isteri dan anak-anak, kalau ada temankan la…. biar isteri drive.)
  • 4:00 ptg - 5:30 ptg : Waktu WAJIB balik rumah.
  • 5:30 ptg dan seterusnya : Adalah mengikut jadual seperti biasa.
 -----o0o-----

Framing Some Moment : "Jalan-Jalan Cari Pasal" : Image By 'theFLAME - 2011© 
Framing Some Moment : "Jalan-Jalan Cari Pasal" : Image By 'theFLAME - 2011©
Cuti-cuti Kelepasan Am.
Cuti-cuti Kelepasan Am saya, biasanya seperti berikut :-
  • 7:30 pagi - 8:30 pagi : Bersarapan bersama keluarga di Anjung Keluarga sahaja.
  • 8:35 pagi - 10:30 pagi : Syok bertukang (dah abah kaki bertukang, jadi saya pun terikut-ikut juga) dan kadang-kadang layan pokok bunga depan rumah.  Terutamanya bila rumput carpet dah panjang kena trim sikit.
  • 10:40 pagi - 4:00 ptg : Jalan-Jalan Cari Pasal (Window Shopping) bersama keluarga, kalau tak ada perancangan lain. (Biasanya budak-budak ajak gi berenang kat kolam berbayar.)
  • 4:00 ptg - 5:30 ptg : Seperti biasa masa ni my favorite hour untuk balik jerk ke rumah dari apa-apa aktiviti.
  • 5:30 ptg - 6:00 mlm : Wajib ngeteh bersama keluarga.
  • 6:00 mlm - 7:30 mlm : Rehat-rehat, Mandi, Solat dan Makan Malam bersama keluarga.
  • 7:35 mlm - 8:00 mlm : Layan kerenah keluarga dan merancang kerja-kerja untuk minggu berikutnya.
  • 8:00 mlm - 10:00 mlm : Layan MAC dan Internet. (Dalam My Work Space.)
  • 10:00 mlm - 12:00 mlm : Layan cerita TV kalau ada cerita-cerita menarik.
  • 12:05 mlm hingga 5:30 pagi : Masa untuk rehat dan perlu tidur.
(Nota: Hari Cuti Kelepasan Am : saya suka melayan keluarga daripada aktiviti luar dan berkumpulan.)
Framing Some Moment : "Jalan-Jalan Cari Pasal" Image By 'theFLAME - 2011©
Framing Some Moment : "Jalan-Jalan Cari Pasal" : Image By 'theFLAME - 2011©
Framing Some Moment : "Jalan-Jalan Cari Pasal" : Image By 'theFLAME - 2011©

Bagaimana saya mengaturnya :-

  1. Berbekalkan sekeping kertas/laptop di awal tahun saya akan mengatur segala perancangan keluarga dan kewangan tahun yang akan saya hadapi.
  2. Saya akan membuat pilihan sama ada ingin mendahulukan keluarga, kawan-kawan ataupun pelanggan dengan prioriti Keluarga (50%), Rakan-rakan (25%) dan Pelanggan (25%).
  3. Dalam membuat / mengatur perancangan kehidupan sosial kita hendaklah dimasukan sekali.
  4. Pengurusan Bajet bagi aktiviti-aktiviti hendaklah tidak dilupakan.  Contohnya : Kalau aktiviti Berbasikal dan Lasak saya akan letakkan sedikit bajet untuk Minyak, Toll, Makan-minum, Parking dan Deposit Masuk Pusat Riadah (sekiranya berbayar).  Begitu juga halnya, kalau aktiviti keluarga seperti "Window Shopping." Perjalanan bajet saya lebih kepada makan tengahari, dan minuman-minuman sahaja (tak membeli pun.)
  5. Segalanya akan saya catat di kelendar harian dan dimasukkan di dalam kelendar bulanan dan tahunan untuk digunapakai bagi tahun berikutnya.
  6. Kalau ada perancangan nak dimasukan saya lebih suka ditulis dipapan putih di dapor (Notis board) supaya tak hilang dari ingatan.  Kadang-kala semasa memandu, atau melakukan aktiviti terlintas difikiran untuk sesuatu aktiviti keluarga atau pejabat, dan ianya akan saya tulis di Note Pad untuk menjadi ingatan buat saya. (Sebab tu dalam kereta pun ada Note Pad dan Pensil, selain dari untuk mencatat nombor-nombor telefon. heheheheheheh).
  7. Amalkan dan Patuhi masa yang kita telah framekan.  Siapa lagi nak patuh pun selain dari kita. Tanamkan sifat, patuh kepada jadual sendiri.  Untuk memperkemaskan diri, banyakkan pembacaan serta mencari atau membandingkan dengan jadual orang lain.  

Perancangan ini saya telah amalkan selama lebih kurang 7 tahun, semenjak bekerja di salah sebuah syarikat swasta.  Walau bagaimanapun ianya berubah dari masa ke semasa, mengikut peredaran masa, kewangan dan lokasi.  Alhamdulilah…. dah hampir khatam juga Malaysia ni jadinya.  Malah ramai juga taulan yang saya kenali.  Terima kasih buat keluarga kerana sentiasa mematuhinya.

Sengaja saya kongsikan "Bagaimana pengurusan Cuti Saya, sebagai seorang Bapa kepada 4 orang anak dan sebuah keluarga, seorang Akauntan Berdaftar, Jurufoto Picisan, Penasihat Kewangan dan Akaun Sambilan serta Peminat Aksi Berbasikal dan Aktiviti Lasak ?  Tak Lupa juga kaki layan muzik dalam studio kecik di Tingkat 3 rumah saya yang kecik ini."

Selamat mencuba…… semoga berjaya.

p/s : Apa pandangan anda pula? Saya rasa anda juga mempunyai perancangan tersendiri yang lebih hebat dari saya.  Komen membina anda adalah terbaik dari saya.  (Untuk Resulosi Gambar yang baik sila ke flickr saya). Salam dan Hormat dari saya.

'theFLAME
The PhotoBlogger.


2 comments:

  1. En. Halim...
    memang terbaek perancangan tu,
    nanti leh cilok cikit.. hehehe...

    ReplyDelete
  2. Mama Syamil : Okey…. takpe, sharing is caring kan… selamat mencuba.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...