Malaysia Web Hosting

Friday, April 29, 2011

Tangga Run 2011 : Sempena Kempen Jom Naik Tangga, Hospital Sungai Buloh : 27 APR 2011


Tangga Run!!!!!!!! Agak janggal mulanya bila saya pertama kali mendengarnya. Bukan saja janggal, malah agak payah saya bayangkan bagaimana sukan ini akan diadakan. 

"Tangga" dan "Run" dua perkataan yang berbeza bukan, malah tidak sesuai untuk disatukan. Orang tua-tua pun sering berpesan, kalau naik tangga hati-hati berjalan (bukannya berlari), tersandung aduh pedih la lutut rasanya. Silap-silap diusia tua begini pergh… tanggal la skrew-skrew lutut jadinya, andaikata kita berlari.


Apa adanya, aktiviti ini dapat dijalankan dengan jayanya. 

Juara dengan masa tidak sampai 1 setengah minit, telah sampai ke tingkat 9 dari tingkat 1 dan turun semula kebawah. (Saya dah cuba dah….. tak boleh sampai untuk masa tersebut). Tahniah buat saudara Fadzli dari pentadbiran atas kehebatan langkah (kot). Buat orang-orang kuat saya (En. Kamaruzaman), tahniah juga walaupun dapat tempat ke-3, Insyallah "next year" ada lagi. Buat, puteri kewangan pulak, sabar, ada rezeki ada la tu.

Ada orang tanya juga, awat gambar-gambar tu cantik tadi (masa saya "edit" kat pejabat) ….



Nak gambar kena bayar, nak tips kenalah (ehem…ehem), lawat blog saya than boleh cerita kan. 

Okeylah… buat yang bertanya tadi , tips ini untuk anda (bukan untuk anda sahaja, juga mungkin yang berminatkan) :-

Peralatan yang saya gunakan :-
  1. Kamera : Nikon DSLR D3s (Kerana kelajuan "frame" sesaat)
  2. Lens : Nikon AF Nikkor 50mm f/1.8D (Ringan, & Ruangan yang sempit)
  3. Flash : Tiada (Cahaya persekitaran sudah mencukupi)
"Setting" :-
  1. Mode : All Manual
  2. ISO : L1.0 (100)
  3. Focal Length : 50 mm
  4. Exposure Compensation : 1EV
  5. Aperture : f/1.8
  6. Shutter Spped : 1/100
  7. Shooting : RAW
  8. White Balance : Auto
Tips-tips pengambaran :-
  1. Sentiasa bersedia untuk sebarang aksi, jangan lapaskan, jangan dok sembang jerk.
  2. Pasti komunikasi dengan pihak keselamatan dan penganjur sentiasa berlaku, kerana perserta akan turun pada bila-bila masa tanpa kita ketahui. (syukur juga semua peserta sempat saya"frame" kan.)
  3. Posisi : "Low angle" adalah yang terbaik
  4. Peralatan Tambahan : Alas untuk kita mengambil pengambaran. 
p/s : Cara pengambaran dan setting ini adalah pilihan saya, mungkin anda juga mempunyai cara dan setting sendiri.  Komen dan pandangan anda adalah dihargai. Sudi-sudikan lah….  Dan Untuk gambar-gambar yang lebih terang, sila ke flickr saya…. di sini. Salam…..

ThePhotoBlogger

2 comments:

  1. En Halim...
    Hasil gambar memang terbaekkkk....

    Tahniah buat Fazli..
    bln depan br sy masuk ofis... huhuhu...

    ReplyDelete
  2. Eh!!!!!!! Mama Syamil….. Terima kasih drop by…. Thanks for suka shot2 saya. just utk pengisian blog ni. But saya suka aktiviti HSB untuk di shootkan.

    Gambar2 clear kat flickr saya

    Selamat kembali bekerja nanti.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...